Тема №2

Йоганн Вольфґанґ Ґете. «Фауст» (І частина, останній монолог Фауста з ІІ частини).

Віхи життя письменника. Історія створення трагедії«Фауст», особливості її  композиції 

1.Фауст (значення)[ред. ... Faustus — щасливий) — давньоримський ім'я, дало походження прізвища. В інший транслітерації — Фавст (жіночий варіант — Фавста).

2.Йо́ганн Фа́уст (приблизно 14801540) — доктор, чорнокнижник, який жив у першій половині XVI ст. в Німеччині, легендарна біографія якого склалася вже в епоху Реформації і протягом століть є темою численних творів європейської літературиЯк чорнокнижник і астролог він подорожував Європою, видаючи себе за великого вченого, нахвалявся, що може здійснити всі чудеса Ісуса Христа або ж «відтворити з глибин свого пізнання всі твори Платона і Аристотеля, якби вони коли-небудь загинули для людства» (з листа вченого абата Трітемія, 1507).

У 1539 слід його втрачається.

 

Знаменита трагедія Гете – унікальний твір, що піднімає на поверхню читацького сприйняття не тільки вічні філософські питання, але і ряд суспільно-наукових проблем свого часу.

 

      У «Фаусті» Гете піддає критиці недалеке суспільство, що живе користолюбством і чуттєвим насолодою. Автор в особі Мефістофеля від душі знущається над німецькою системою вищої освіти, побудованої на методичному відвідуванні занять і складанням нікому не потрібних конспектів. Наукова проблематика знайшла своє відображення у філософській суперечці Анаксагора і Фалеса, відстоюють різні точки зору походження світу – вулканічну і водну.

Аналіз трагедії "Фауст"

Назва: "Фауст"

Автор: Йоганн Гете

Жанр – філософська трагедія, тому головне у ній не зовнішній хід подій, а розвиток гетевської думки. За масштабом зображення дійсності, глибиною образів і силою ліризму твір можна назвати поемою. Глобальність порушених питань дозволяє назвати твір філософською поемою, а характер конфліктів дає всі підстави говорити про «Фауста» як про поему драматичну або ж як про поему у драматизованій формі.

Тема: пошуки сенсу буття і свого призначення на Землі головним героєм - доктором, вільнодумцем та чорнокнижником Фаустом.

Ідея: без зла, пустоти та сумнівів поруч із добром,творчістю та вірою не було б руху вперед, зникла б цінність пізнання; утвердження величності людини.

Композиція: "Присвята", "Театральний вступ", "Пролог на небі", 1 частина, 2 частина, епілог.

Основа сюжету: легенда про Іоана Фауста - середньовічного мага та чорнокнижника.

Фабула трагедії — перша частина — це вічна історія кохання, друга — історія вічності. У першій частині зображено «мікросвіт» людини, її індивідуальне, особисте життя, друга частина, «макросвіт», відбиває суспільно-політичне життя людст
Історія створення:

  • 1768-1875 рр. - виникнення задуму, створення рукописного варіанту "Прафауста";
  • 1788-1790 рр. - деякі сцени дописуються, у 1709 р. надруковано під назвою "Фауст. Фрагмент";
  • 1797-1808 рр. - закінчено І частину (1806 р.), написання фрагменту "Гелена";
  • 1825-1831 рр. - робота над ІІ частиною, її завершення у 1831 р.

Проблематика:

  • добро і зло;
  • життя та смерть;
  • призначення людини у світі;
  • сутність буття;
  • людина та Всесвіт:
  • людина і природа;
  • пізнання світу;
  • мистецтво , його роль у суспільстві;
  • кохання.

Образи в трагедії "Фауст":

  • образ Бога;
  • образ Мефістофеля;
  • образ Фауста;
  • образ Маргарити.

ТЕМА №3.Розвиток мовлення ( розгорнута характеристика героя.)

 

Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Пошуки ним сенсу буття й призначення людини

На основі матеріалу скласти  і доповнити ХАРАКТЕРИСТИКУ ФАУСТА

 

Головний герой філософської трагедії у віршах – доктор Фауст – втілює в собі громадські мрії свого часу про всеосяжне пізнання світу.

 

Прототипом літературного персонажа став реальний чорнокнижник Фауст, який жив наприкінці XV століття в Європі.

Фауст Гете – насамперед, поет: людина, наділена незгасимою жагою до життя, прагненням до пізнання навколишнього його всесвіту, природи речей і власних почуттів.

 

Головний герой трагедії чужий міщанській умовності свого часу. Він не може, як Вагнер, дізнаватися таємниці буття з книг. Йому потрібен вільний простір лісів і полів, чарівні танці фей і відьмині шабаші пізнього німецького середньовіччя, тілесна чуттєвість античності, що втілилася в найгарнішій з жінок, які коли-небудь жили на землі, і дієва сила Нового часу, здатна підкорити собі природу.

     Відданий Богом на розтерзання Мефистофелю, Фауст лише частково уподібнюється біблійному Іову, який пройшов через ланцюг важких життєвих випробувань і негараздів. Герой Гете, якщо щось і втрачає в трагедії, то тільки самого себе – свої найкращі почуття (любов до Маргарити-Гретхен), свої щирі наміри (запобігти розливу води на родючих землях).

     Його захоплює життєва енергія Мефістофеля і власні мрії про прекрасне. Подібно до класичних героїв романтизму, Фауст не здатний сприйняти щастя в його земній іпостасі. Захопившись чаклунськими танцями, він втрачає свою кохану і дочку. Щастя з Оленою йому більше до душі, але і тут героя чекає розчарування: легендарна героїня – всього лише міф, тінь минулих часів. Вийшла з Аїда, вона знову сходить в нього слідом за померлим сином, залишаючи Фауста його епосі. При цьому герой Гете, при всіх сатанинських спокусах, не втрачає своїх «благих душевних помислів».

    Помиляючись і грішачи, він не боїться визнавати і намагатися виправити свої помилки, він не зупиняється в життєвому пошуку і тим самим приємний Всевишньому, який заявив ще на початку трагедії: «Хто шукає, змушений блукати». І рятується Фауст саме тому, що його життя «пройшло в прагненнях», що дозволили йому наблизитися до істини, зміцнитися духовно, зрозуміти, що головне – це дія, що несе добро і свободу людям.

       

Протягом всієї трагедії Фауст проходить через ряд метаморфоз.

У першій частині постає Фауст, великодосвідчений вчений і мудрець епохи Реформації, який оволодів всіма науками свого часу, але глибоко розчарувався в книжковому знанні. Він хоче осягнути «всесвіту внутрішній зв'язок». Але саме цього не може дати абстрактна наука. Фауст тісно в своїй робочій кімнаті, він пристрасно рветься до людей, до живої природи. Ми бачимо його на прогулянці, серед простолюду, і в спілкуванні з природою (сцена «Біля воріт»): на цих прогулянках Ф. супроводжує Вагнер, його педантичний, обмежений учень.

       Тема «Фауст і природа »- одна з ключових тем всього твору. Фауст. - людина сильних, титанічних поривань (не випадково його образ так захоплював Гете в юності, коли він працював над трагедіями «Прометей» і «Магомет»). Саме безмежна пристрасть Фауста до оволодіння таємницями природи, до знання, до осягнення світу і людей змушує Фауста погодитися на договір з Мефістофелем.

     Головна риса Фауста - вічний неспокій, тому він висуває особлива умова договору: рис виграє лише у тому випадку, якщо Фауст побажає «зупинити мить». Але Фауст впевнений, що цього ніколи не буде. Відтепер Фауст належить пройти через ряд спокус і чуттєвих спокус. Спочатку - це груба пиятика в винарні Аербаха. Потім чарівний напій, виготовлений на кухні відьми, повертає йому молодість і юний нестримний запал. Одне з найважливіших подій першої частини - зустріч Фауста з Маргаритою. Любов до цієї юної дівчини перетворює і безмірно збагачує Фауста, вперше після безплідних самотніх умствованій в ньому пробуджується проста людяність. Однак світ Маргарити дуже вузький для Фауста, і в його душі виникає трагічне роздвоєння.                    Пристрасть до Маргарити і підступи Мефістофеля ведуть Фауста до тяжких злочинів: він винен у загибелі матері Маргарити і вбивстві її брата Валентина. Після цього Фауст змушений зі своїм супутником втекти з міста; Мефістофель залучає його в розгнузданий шабаш сатанинських сил («Вальпургієва ніч»). Однак і в цей критичний момент, коли Фауст, здавалося б, заплутався в тяжких гріхах, його воля до добра виявляється сильнішим. Каяття у скоєному, безмірне співчуття до Маргарити в якійсь мірі очищають його душу, він робить відчайдушну, хоча і безнадійну спробу визволити Маргариту з в'язниці.

 

Друга частина «Фауста» помітно відрізняється від першої; образ Фауста  знаходить тут принципово новий сенс. Гете неодноразово підкреслював, що Фауст не тільки є героєм твору в звичайному сенсі слова, його образ необхідний для розуміння єдності трагедії. Все більше розширюються - в порівнянні з першою частиною - сфери діяльності Фауста: це і державна діяльність, і філософські суперечки, і занурення в світ споконвічних еллінських переказів і міфів, грецької краси і, нарешті, невтомний творчий працю, відвойовувати нові землі біля моря.

     Прагнення Гете охопити у другій частині величезний проміжок історії - від античності до першої чверті XIX в. - Змушує його постійно вдаватися до алегорій. Працюючи над другою частиною, Гете в жовтні 1826 р. повідомляв В. Гумбольдта, що вона охоплює «три тисячі років, від падіння Трої до взяття Міссолунгі» (міста, де помер Байрон).

 

 

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін